WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MOJUSZU
Naniesione poprawki po wydaniu przez MEN zmiany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 11 maja 2007 r.)
Tworząc szkolny system oceniania wzięto pod uwagę następujące czynniki:
- ustawę o systemie oświaty ,
- system klasyfikowania i promowania zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 04 2007.
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych,
- podstawy programowe,
- standardy osiągnięć i wymagań,
- programy edukacyjne szkoły,
- wypracowane nauczycielskie systemy oceniania.
II. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1/ formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców prawnych opiekunów ),
2/ bieżące ocenianie , śródroczne i roczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
3/ przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
4/ ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego ( semestru ) i warunki ich poprawiania.
III. Przyjęto następujące kryteria oceniania :
1/ wymagania programowe,
2/ poziom klasy,
3/ możliwości intelektualne ucznia,
4/ specjalne potrzeby edukacyjne ucznia
5/ wkład pracy ucznia,
6/ sytuacja rodzinna.
IV. W szkole obowiązują następujące rodzaje ocen:
1/ ocena z zachowania :
w klasach I – III ocena opisowa. Przyjęto następującą skalę ocen:
Skala ta odpowiada następującym postawom i zachowaniom ucznia:
2.Kryteria oceny opisowej oceniającej wiadomości i umiejętności(Ocena opisowa jest stosowana w kl. I-III obligatoryjnie, a w kl. IV-VIII fakultatywnie):
ZNAKOMICIE
BARDZO ŁADNIE
DOBRZE
WYSTARCZAJĄCO
SŁABO
BARDZO SŁABO:
Ocena ZNAKOMICIE odpowiada ocenie celujący (6)
Ocena BARDZO ŁADNIE odpowiada ocenie bardzo dobry (5)
Ocena DOBRZE odpowiada ocenie dobry (4)
Ocena WYSTARCZAJĄCO odpowiada ocenie dostateczny (3)
Ocena SŁABO odpowiada ocenie dopuszczający (2)
Ocena BARDZO SŁABO odpowiada ocenie niedostatecznej (1)
Oceny z zachowania w klasach IV – VIII ustala się na podstawie liczby punktów uzyskanych przez ucznia w ciągu semestru/roku (patrz załącznik w sprawie oceniania zachowania uczniów)
W klasach IV – VIII ustala się oceny według skali :
celujący - 6
bardzo dobry - 5
dobry - 4
dostateczny - 3
dopuszczający - 2
niedostateczny - 1
V. Wymagania na poszczególne stopnie szkolne:
1/ poziom wymagań na ocenę dopuszczającą – są to wiadomości i umiejętności , które umożliwiają uczniowi świadome korzystanie z lekcji,
2/ poziom wymagań na ocenę dostateczną – to wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym etapie,
3/ poziom wymagań na ocenę dobrą – to wiadomości i umiejętności średnio trudne,
4/ wymagania na ocenę bardzo dobrą – to wiadomości i umiejętności dopełniające,
5/ wymagania na ocenę celującą – 100% wiadomości z danej partii materiału oraz wiadomości ponad program.
Skala procentowa na poszczególne oceny:
0 % – 34% 1
35% - 50% 2
51% - 74% 3
75% - 90% 4
91% - 99% 5
100% 6
O wymaganiach na poszczególne stopnie szkolne nauczyciele informują uczniów na bieżąco. Jasność kryteriów i jawność oceny pozwalają uczniowi wziąć odpowiedzialność za pracę i jej wyniki,a także umożliwiają samoocenę pracy i wyników.
VI. Na początku każdego roku szkolnego każdy z nauczycieli opracowuje dokładnie system wymagań, jaki będzie obowiązywał na jego przedmiocie, zapoznaje z nim uczniów na jednej z pierwszych lekcji w nowym roku szkolnym, może to być kopia wklejona do zeszytu przedmiotowego lub informacja ustna. W przypadku kopii w zeszycie wystarczy poprosić rodziców o zapoznanie się z kryteriami i potwierdzenie tego podpisem. W przypadku wybrania ustnej formy powiadamiania należy zorganizować dodatkowe spotkanie, na którym rodzice zostaną powiadomieni o kryteriach. Wymagania na poszczególne oceny mogą również być trzymane
w każdej z klas w osobnej teczce i na początku roku szkolnego podpisane przez rodziców.
VII. Priorytetową zasadą oceniania jest docenianie postępów w nauce wynikających z rzeczywistego wysiłku ucznia. Ocenianiu podlega nie tylko wiedza przedmiotowa , ale również umiejętność rozwiązywania zadań i problemów, sposób komunikowania się, umiejętność uzasadniania, argumentowania i przekonywania , kreatywność i umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych.
VIII. Uczniowi , który w wyniku klasyfikacji uzyskał wyniki świadczące o tym że poziom wymagań uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej organizuje się następujące formy pomocy :
1/ dokładne zdiagnozowanie przyczyn niepowodzeń,
2/ potwierdzenie lub wykluczenie istnienia dysfunkcji ( dysleksja , dysgrafia , dysortografia ) i zastosowanie takich metod nauczania , aby nie przekreślić możliwości osiągnięcia sukcesów przez ucznia,
3/ skierowanie do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej celem wykluczenia lub potwierdzenia istnienia deficytów i wprowadzenie systemu kształcenia specjalnego ,
4/ pomoc w likwidowaniu trudnych warunków środowiskowych ( np. alkoholizm w rodzinie), które częstokroć uniemożliwiają naukę,
5/ kierowanie do Centrów Pomocy Rodzinie i Ośrodków Pomocy Społecznej celem likwidowania
barier materialnych , jeśli to one są przyczyną niepowodzeń szkolnych ( np. brak przyborów, podręczników... ),
6/ organizowanie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla dzieci z fragmentarycznymi brakami
w wiedzy,
7/ organizowanie samopomocy uczniowskiej ( zadanie w gestii wychowawcy klasowego ) ,
8/ szukanie wszelkich możliwych , nawet niekonwencjonalnych form pomocy , aby uchronić dziecko przed „drugorocznością”.
IX. Osiągnięcia ucznia dokumentują jego oceny z odpowiedzi ustnych i prac pisemnych zanotowane w dzienniku lekcyjnym, zeszyty ćwiczeń, karty pracy, opinie organów upoważnionych do oceny osiągnięć i wszelkie inne prace ucznia.
X. Osiągnięcia ucznia badamy za pomocą testów , prac pisemnych, wypowiedzi ustnych i obserwacji .
z Rozporządzeniem MEN z 3 sierpnia 2017roku .
XII. Zasady przeprowadzania , oceniania i zwracania prac pisemnych:
1/ ustala się, że w jednym dniu nie można przeprowadzić dwóch prac klasowych , czy sprawdzianów,ich liczba nie może przekraczać trzech w jednym tygodniu,
2/ praca klasowa lub sprawdzian musi zostać zapowiedziana na tydzień przed terminem i zapisana w dzienniku lekcyjny,
3/ sprawdziany tzw. kartkówki mogą być nie zapowiadane i obejmować zakres materiału z ostatnich lekcji,
4/ nauczyciele są zobowiązani do sprawdzenia prac pisemnych i powiadomienia o ocenie w ciągu 10 dni,
5/ uczeń w okresie do tygodnia ma prawo do poprawy oceny z pracy klasowej lub sprawdzianu w formie ustalonej z nauczycielem przedmiotu,
6/ oryginały sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych są przechowywane w szkole i udostępniane
do wglądu zainteresowanym uczniom lub rodzicom, na życzenie ucznia lub rodziców można sporządzić kopię pracy i przekazać do domu.
- O przewidywanych śródrocznych lub rocznych ocenach klasyfikacyjnych uczniowie i ich rodzice będą informowani w formie pisemnej na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej,
- o zagrażającej uczniowi śródrocznej lub rocznej ocenie niedostatecznej rodzice lub opiekunowie ucznia będą powiadamiani w formie pisemnej na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego .
XIV. Uczeń, który otrzyma ocenę DOBRĄ lub niższą z zachowania, nie może otrzymać świadectwa z wyróżnieniem.
XV. Szczegółowe wymagania edukacyjne dla uczniów o specjalnych potrzebach formułuje nauczyciel przedmiotu w oparciu o orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej , program nauczania oraz indywidualne możliwości ucznia .
XVI. Ewaluacji systemu oceniania dokonuje się po roku oraz po zakończeniu trzyletniego etapu edukacji.
XVII. Wewnątrzszkolny system oceniania został zatwierdzony po uzgodnieniu z Radą Szkoły, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
XVIII. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (śródroczna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
XIX. W oddziałach integracyjnych ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne.
XX. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
XXI. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
XXII. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców RP może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
XXIII. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
XXIV. Począwszy od klasy IV, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach RP może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
XXV. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, RP może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
XXV. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii publicznej, niepublicznej i specjalistycznej poradni dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
XXVI. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
XXVII. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
XXVIII. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy VIII uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i ponadto przystąpił do sprawdzianu po szkole podstawowej.