Plan pracy Szkoły Podstawowej w Mojuszu
na rok szkolny 2018/2019
Plan opracowany został w oparciu o:
1. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019:
a) 100. rocznica odzyskania niepodległości - wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
b) Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.
c) Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
I ZADANIA DYDAKTYCZNE
Zadania |
Zadania do realizacji założonych celów |
1. Treści nauczania i kształcenia są zgodne z nową podstawą programową.
|
Nauczyciele znają nową podstawę programową i na jej podstawie wybierają optymalny dla uczniów i warunków szkoły program nauczania.
Analiza i weryfikacja podręczników i programów realizowanych w szkole ze szczególnym uwzględnieniem zadań określonych w podstawie programowej odrębne dla każdego oddziału uwzględniająca możliwości, potrzeby i aspiracje uczniów.
Stworzenie optymalnych warunków do realizacji nowej podstawy programowej. Sprawowanie nadzoru przez dyrektora szkoły.
|
2.Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów: - testy diagnozujące |
zwrócenie uwagi na czytanie ze zrozumieniem i wykorzystanie wiedzy w praktyce; - doskonalenie umiejętności pisania różnych form wypowiedzi; - uwzględnianie w planowaniu pracy nauczyciela wniosków z analizy sprawdzianu; - sprawdzenie umiejętności uczniów na wejście (każda klasa) - przeprowadzenie sprawdzianów w klasie III ( Sprawdzian kompetencji trzecioklasisty NOWA ERA), - przeprowadzenie próbnych egzaminów klasy VIII i analiza ich wyników. - badanie wyników nauczania w klasach I – VII z poszczególnych przedmiotów na koniec roku szkolnego. - sprawdzian cichego czytania ze zrozumieniem w klasach I-VII - sprawdzian techniki czytania w klasach I-III |
3.Organizowanie zajęć w szkole dla uczniów wymagających dodatkowych form wsparcia |
Różnicowanie wymagań i zadań w pracy na lekcji, sprawdzianach, w pracy domowej.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej - przygotowanie programów pomocy dla uczniów posiadających dostosowanie wymagań edukacyjnych z PPP - opracowanie IPET- u dla dziecka autystycznego oraz programów: rewalidacji, logopedii, j. angielskiego i religii |
4.Kontrola i systematyczna ocena postępów uczniów
|
Kształcenie u uczniów poczucia odpowiedzialności za uzyskane oceny.
Kontrola właściwego i systematycznego oceniania uczniów przez nauczycieli. Realizacji przez nauczycieli nowych podstaw programowych Obserwacje zajęć dydaktycznych.
Omówienie z rodzicami zagadnienia oceniania uczniów posiadających opinię z PPP.
Praca zespołów przedmiotowych |
5. Rozwijanie umiejętności i zainteresowań uczniów |
Realizacja projektów. Popularyzacja dorobku szkolnego uczniów zdolnych. Organizowanie i zachęcanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, tematycznych rozwijających talenty dzieci. - Szkolny konkurs „Mistrz ortografii” - Majówka z Józefem Wybickim - Konkurs piosenki angielskiej - Konkurs wiedzy z języka angielskiego Konkursy czytelnicze – Konkurs BRD – konkursy recytatorskie: poezji polskiej, gminny konkurs wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima - konkurs Méster Bëlnégò Czëtaniô -święto liczby Pi i urodziny Alberta Einsteina - tydzień matematyki -Święto Wolontariusza - konkurs wiedzy o kosmosie |
6.Wyrównywanie szans edukacyjnych |
Przygotowanie oferty zajęć pozalekcyjnych dla uczniów uzdolnionych. (patrz dokumentacja szkolna)
Terapia logopedyczna Stosowanie się do WSO
Wspieranie uczniów mających trudności w nauce
Systematyczne kontrolowanie zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń, dbałość o poprawność językową.
Przygotowanie planu działań i ich realizacja wobec uczniów, którzy posiadają opinię PPP – współpraca z nauczycielami, wychowawcami i rodzicami. Pomoc rodzicom uczniów mających trudności w nauce i wybitnie uzdolnionych we współpracy z PPP. Aktywna współpraca z rodzicami uczniów sprawiających problemy wychowawcze i mających problemy w nauce. Analiza frekwencji uczniów na zajęciach |
|
|
7.Doskonalenie zawodowe nauczycieli |
Przygotowanie tematyki szkoleniowych Rad Pedagogicznych ( patrz protokólarz )
Udział nauczyciel w spotkaniach i konferencjach z nauczycielami doradcami.
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
Współpraca z nauczycielami sąsiednich placówek oświatowych; wymiana doświadczeń i organizacja wspólnych przedsięwzięć edukacyjnych. |
8. Efektywne wykorzystanie pracowni komputerowej i komputerów w salach lekcyjnych podczas zajęć z różnych przedmiotów nauczania |
– Przeprowadzenie zajęć przedmiotowych z wykorzystaniem komputerów, urządzeń multimedialnych i tablicy interaktywnej, - zorganizowanie z w ramach zajęć komputerowych, Informatyki , WOS-u i lekcji wychowawczych zajęć na temat bezpieczeństwa w Internecie oraz odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych.
|
II ZADANIA WYCHOWAWCZE
Cel: Szkoła tworzy optymalne warunki do wychowania dziecka umiejącego realizować swoje cele i odpowiedzialnego za swoje działania.
Zadania |
Sposób realizacji |
|
|
1.Kształtowanie właściwej postawy ucznia |
1.praca samorządu uczniowskiego: - wybory samorządu uczniowskiego, - plan działania, - działania wolontariatu 2. Organizowanie imprez szkolnych, konkursów 3. Praca na rzecz ochrony środowiska: Akcja Sprzątanie Świata
Dzień Ziemi
|
||
Organizowanie uroczystych apeli z okazji świąt narodowych oraz ważnych historycznych rocznic - rozbudzenie uczuć patriotycznych w stosunku do małej i wielkiej Ojczyzny, - organizowanie historycznych wycieczek, - - obchody świąt i uroczystości państwowych oraz religijnych z zachowaniem tolerancji wyznaniowej: realizacja zadań związanych z 100 rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę |
|||
2.Wychowanie patriotyczne
|
|||
3. Wychowanie kulturowe |
Wyrabianie nawyku noszenia stroju galowego podczas uroczystości szkolnych i poza szkolnych. Każdy uczeń musi posiadać legitymację szkolną,
- pogłębienie wiedzy i zainteresowań młodzieży dorobkiem kultury regionu, - - organizowanie imprez kulturowych, - przygotowanie uczniów do udziału w konkursach, - prowadzenie kroniki szkolnej, - promocja talentów szkolnych
|
|
|
4.Rozwijanie zdrowego stylu życia
|
- Udział uczniów w Igrzyskach sportowych gminy Sierakowice, szkolnych i międzyszkolnych zawodach sportowych. - Wyjazdy na basen - organizowanie Biegu Papieskiego „Kaszubi Biegają” |
|
|
5. Współpraca z rodzicami |
Współpraca z rodzicami w planowaniu i organizowaniu spotkań z rodzicami i realizacji zadań statutowych szkoły, - - systematyczne informowanie rodziców o sukcesach i niepowodzeniach dzieci w szkole, konsultacje z rodzicami, - współpraca z środowiskiem lokalnym |
|
III ZADANIA OPIEKUŃCZE
Cel: Szkoła zapewnia bezpieczne warunki pracy i nauki.
Zadania |
Sposób realizacji |
|
1.Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów
|
– włączenie tematyki bezpieczeństwo do programów nauczania i programów opiekuńczo – wychowawczych – rozmowa z rodzicami w czasie zebrań na temat: „Wiem, gdzie przebywa i co robi moje dziecko” – współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, – organizowanie spotkań z przedstawicielami z policji, – przeprowadzenie godzin wychowawczych na temat bezpieczeństwa i higieny, niebezpieczeństw wynikających z zagrożeń płynących z różnorodnych używek oraz korzystania z Internetu – pogadanki i zajęcia pedagogizujące na temat przeciwdziałąń agresji wśród dzieci Realizacja zagadnienia: Bezpieczna droga do szkoły, bezpieczne zachowanie w szkole, na ulicy, w domu, w autobusie i na przystanku- pogadanki w klasach Zachowanie zasad regulaminu podczas wycieczek Informacje o zasadach BHP na lekcjach i przerwach. |
|
Dowóz uczniów z Mojuszewskiej Huty. |
|
|
Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu zapewnienia uczniom podstawowych przyborów, podręczników i dożywiania. |
|
|
Promowanie zdrowego stylu życia – realizacja programu profilaktycznego. |
|
|
Udział w programach: „Szkoła z witaminą” Darmowe podręczniki |
|
|
Monitoring stanu budynku pod względem bezpieczeństwa w szkole. |
|
|
2. Zapewnienie uczniom opieki psychologicznej |
– - eliminowanie z procesu dydaktycznego sytuacji stresowych, nerwowych, – współpraca z poradniami psychologiczno -pedagogicznymi – opieka nad uczniami |
|
3. Organizowanie opieki materialnej uczniom |
– Otoczenie opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej: współpraca z GOPS-em, dożywanie uczniów, podręczniki w ramach programu MEN, indywidualna pomoc nauczycieli. |
|
4. Przedstawienie informacji na temat bezpiecznego poruszania po sieci oraz promowanie stron o tej tematyce. |
– Przeprowadzanie w ramach lekcji informatyki oraz godziny wychowawczej na temat uzależnień od komputera i Internetu.
|
|
5. Poinformowanie o możliwości kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej |
– Organizacja wyjazdów na Dni Otwarte do szkół ponadpodstawowych, – przeprowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego oraz godzin wychowawczych na temat przyszłości zawodowej. |
|