INFORMACJE O PRZETWARZANIU DANYCH UCZNIÓW
Szkoła jako administrator danych przetwarza dane uczniów w celu realizacji zadań statutowych szkoły, tj. celów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz prowadzenia dokumentacji szkolnej. Dobro dzieci jest dla nas najważniejsze, dlatego każdego dnia dokładamy starań, by dzieci były u nas bezpieczne. To szczególnie ważne w czasie tak intensywnego rozwoju środków przetwarzania danych osobowych, takich jak media społecznościowe czy internet rzeczy. Dlatego do skutecznej ochrony bezpieczeństwa uczniów włączamy całą społeczność szkolną, to nasz wspólny cel.
|
Kto jest administratorem danych uczniów?
|
- 1. Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane dane uczniów, jest Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino, tel.58 684-77-50, mojusz0@poczta.onet.pl
|
Inspektor ochrony danych osobowych
|
Dyrektor wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (IOD), odpowiedzialnego za zapewnienie przestrzegania przepisów RODO. Dane kontaktowe naszego Inspektora Ochrony Danych:
e-mail: SPMojusz_RODO@sierakowice.pl
listownie: Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino.
|
W jakim celu szkoła przetwarza dane uczniów?
|
Dane zbierane i przetwarzane są w związku z realizacją celów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły. W szczególności w celu prowadzenia dzienników, prowadzenia księgi ewidencji dzieci i kontrolowania realizacji obowiązku szkolnego, prowadzenia księgi uczniów, rejestru wycieczek, legitymacji i wypadków, gromadzenia danych w Systemie Informacji Oświatowej i przygotowywania świadectw.
|
Jaka jest podstawa prawna przetwarzanych danych osobowych?
|
1. art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. Urz. UE 2016: L.119/1), dalej zwane RODO, w szczególności w związku z przepisami:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. 2019 poz. 1700);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516, z póź. zm.);
- Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. z póź. zm.;
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).
2. art. 6 ust. 1 lit. e) RODO, w przypadku, w którym przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi, np. wyczytanie na apelu z imienia i nazwiska uczniów wybitnie uzdolnionych;
3. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, w przypadku, w którym przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, np. wywieszenie podpisanych prac uczniów w gablocie na terenie placówki, podpisanie szafek uczniów;
4. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO, w przypadku, w którym przetwarzanie będzie odbywać się na podstawie zgody, np. udział w konkursie, zawodach sportowych, wyciecze szkolnej, jeśli wiąże się to z udostępnieniem danych uczniów innym podmiotom (np. dodatkowe ubezpieczenie, imienne bilety).
|
Jaki jest okres przechowywania danych?
|
Poszczególne okresy przechowywania gromadzonych danych uczniów wynikają z przepisów prawa, instrukcji archiwizacyjnej na podstawie Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Dla danych gromadzonych w arkuszu ocen jest to 50 lat, dla dziennika lekcyjnego i zajęć dodatkowych jest to 5 lat.
|
Kto może być odbiorcą danych osobowych?
|
Odbiorcami danych mogą być podmioty, którym przekazano dane osobowe – z wyjątkiem organów publicznych, które mogą otrzymać dane osobowe w ramach konkretnego postępowania administracyjnego. Odbiorcami mogą być podmioty wspierające szkołę w realizowaniu statutowych zadań, w szczególności w zakresie obsługi informatycznej, prawnej, księgowej, ochrony osób i mienia lub ochrony danych, np. dostarczanie systemu do obsługi dziennika elektronicznego, biblioteki, czy próbnych sprawdzianów.
|
Jakie są prawa osób, których dane dotyczą (uczniów i ich opiekunów prawnych)?
|
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii (art. 15 RODO);
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych (art. 16 RODO);
- prawo do usunięcia danych osobowych, w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej (art. 17 RODO);
- prawo do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO);
- prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO);
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych na podstawie przesłanki określonej w art. 6 ust. 1 lit. e-f RODO (art. 21 RODO);
- prawo do wniesienia skargi do Prezes UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa);
- prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, w sytuacji gdy dane, które przetwarzamy pozyskaliśmy na podstawie Twojej zgody. Cofnięcie zgody nie może jednak wpływać na zgodność z prawem ich przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
|
Czy dane będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?
|
Przez państwo trzecie rozumiemy państwa nienależące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
|
Czy są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym profilowanie?
|
Przetwarzane dane uczniów nie są wykorzystywane do profilowania ani nie dochodzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.
|
Czy podanie danych jest obowiązkowe?
|
Podanie danych osobowych przetwarzanych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO jest wymogiem ustawowym i jest obowiązkowe ze względu na przepisy prawa. Niepodanie tych danych spowoduje brak możliwości realizacji zadań szkoły. Podanie danych osobowych przetwarzanych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji celu, dla którego dane są zbierane (np. udział w konkursie czy zawodach sportowych).
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH W ZWIĄZKU Z PUBLIKACJĄ WIZERUNKU
Wykonując dyspozycje art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. Urz. UE 2016: L.119/1), dalej zwane RODO, informuję, iż:
- Administratorem Twoich danych osobowych jest: Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino, tel.58 684-77-50, mojusz0@poczta.onet.pl
- W każdej sprawie związanej z przetwarzanymi danymi możesz kontaktować się z wyznaczonym przez szkołę Inspektorem ochrony danych pod adresem email: SPMojusz_RODO@sierakowice.pl lub listownie: Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino.
- Przedmiotem przetwarzania będzie Twój wizerunek zarejestrowany podczas zajęć (dydaktycznych, opiekuńczych, wychowawczych) oraz w związku z uczestnictwem w programach, projektach, wycieczkach szkolnych, zawodach, konkursach i uroczystościach. Wizerunek przetwarzany (publikowany) będzie na gazetkach i tablicach szkolnych. Na stronach prowadzonych przez szkołę www.spmojusz.pl w tym serwisach społecznościowych facebook.com/spmojusz oraz innych formach dokumentowania pracy szkoły (np. plakaty, foldery, kalendarze, kroniki, wystawy).
- Twoje dane będą przetwarzane w celach związanych z rozpowszechnianiem informacji o działalności statutowej szkoły (cel dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz promocyjny). W szczególności będą to cele związane z promowaniem zdrowia, bezpieczeństwa, aktywności społecznej, artystycznej i sportowej, zdrowej rywalizacji, identyfikacji ze społecznością szkoły, kultury osobistej, odpowiedzialności, troski o innych, a także nagradzania i informowania o sukcesach i osiągnięciach.
- Podstawą prawną przetwarzania (publikacji) Twojego wizerunku jest art. 81 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w związku z przepisami:
- § art. 6 ust. 1 lit. a) RODO – na podstawie zgody,
- § art. 6 ust. 1 lit. e) RODO – na podstawie zadań wykonywanych w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej szkole,
- § art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – na podstawie prawnie uzasadnionych interesów szkoły.
- Dane będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu, dla którego zostały zebrane lub do czasu odwołania zgody, jeśli przetwarzanie odbywało się na Twojej zgodzie.
- Odbiorcami Twoich danych mogą być podmioty, którym przekazano dane osobowe – z wyjątkiem organów publicznych, które mogą otrzymać dane osobowe w ramach konkretnego postępowania administracyjnego. Odbiorcami mogą być podmioty wspierające szkołę w realizowaniu statutowych zadań, w szczególności w zakresie obsługi informatycznej.
- Twoje dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Zgodnie z RODO przysługuje Tobie:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii (art. 15 RODO);
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych (art. 16 RODO);
- prawo do usunięcia danych osobowych, w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej (art. 17 RODO);
- prawo do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO);
- prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO);
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych na podstawie przesłanki określonej w art. 6 ust. 1 lit. e-f RODO (art. 21 RODO);
- prawo do wniesienia skargi do Prezes UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa);
- prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, w sytuacji gdy dane, które przetwarzamy, pozyskaliśmy na podstawie Twojej zgody. Cofnięcie zgody nie może jednak wpływać na zgodność z prawem ich przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
10. Gromadzone dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani do profilowania, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH W ZWIĄZKU Z OBSŁUGĄ KORESPONDENCJI
Wykonując dyspozycje art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. Urz. UE 2016: L.119/1), dalej zwane RODO, informuję, iż:
- 1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest: Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino, tel.58 684-77-50, mojusz0@poczta.onet.pl
- 2. W każdej sprawie związanej z przetwarzanymi danymi możne się Pan/Pani kontaktować również z wyznaczonym przez szkołę Inspektorem ochrony danych pod adresem email: SPMojusz_RODO@sierakowice.pl lub listownie: Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino.
- Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia korespondencji przychodzącej i wychodzącej, realizacji złożonego wniosku, udzielenia odpowiedzi na złożone pismo.
- Dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO (zgoda) lub art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, w związku z rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. 2011 nr 14 poz. 67).
- Poszczególne okresy przechowywania gromadzonych danych interesantów wynikają z przepisów prawa, instrukcji archiwizacyjnej na podstawie Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, a w przypadku przetwarzania danych na podstawie wyrażonej zgody, przez okres niezbędny do realizacji wskazanego celu.
- Odbiorcami Pana/Pani danych mogą być podmioty, którym przekazano dane osobowe – z wyjątkiem organów publicznych, które mogą otrzymać dane osobowe w ramach konkretnego postępowania administracyjnego. Odbiorcami mogą być podmioty wspierające szkołę w realizowaniu statutowych zadań, w szczególności w zakresie obsługi informatycznej, prawnej, księgowej, ochrony osób i mienia lub ochrony danych.
- Pana/Pani dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Zgodnie z RODO przysługuje Panu/Pani:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii (art. 15 RODO);
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych (art. 16 RODO);
- prawo do usunięcia danych osobowych, w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej (art. 17 RODO);
- prawo do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO);
- prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO);
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych na podstawie przesłanki określonej w art. 6 ust. 1 lit. e-f RODO (art. 21 RODO);
- prawo do wniesienia skargi do Prezes UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa);
- prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, w sytuacji gdy dane, które przetwarzamy pozyskaliśmy na podstawie Twojej zgody. Cofnięcie zgody nie może jednak wpływać na zgodność z prawem ich przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale ich niepodanie spowoduje brak możliwości realizacji sprawy.
10. Gromadzone dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani do profilowania, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH REALIZOWANY WOBEC KANDYDATÓW DO PRACY
Wykonując dyspozycje art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) (Dz. Urz. UE 2016: L.119/1), dalej zwane RODO, informuję, iż:
- 1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest: Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino, tel.58 684-77-50, mojusz0@poczta.onet.pl
- 2. W każdej sprawie związanej z przetwarzanymi danymi możne się Pan/Pani kontaktować również z wyznaczonym przez szkołę Inspektorem ochrony danych pod adresem email: SPMojusz_RODO@sierakowice.pl lub listownie: Szkoła Podstawowa w Mojuszu, Mojusz 23, 83-334 Miechucino.
- Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu przeprowadzenia procesu rekrutacji i zatrudnienia, ich podanie jest obowiązkowe i wynika z przepisów prawa, w szczególności z Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy. Podanie danych w szerszym zakresie niż określonym ww. przepisami ma charakter dobrowolny a ich podanie skutkuje uprawnieniem do ich przetwarzania na podstawie zgody.
- Podstawą prawną przetwarzania Pana/Pani danych jest:
- art. 6 ust. 1 lit. b) RODO - przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której są Państwo stroną, lub do podjęcia działań na Państwa żądanie przed zawarciem umowy.
- art. 6 ust. 1 lit. a) RODO – na podstawie zgody;
- art. 9 ust. 2 list a) RODO – na podstawie zgody;
- przepisy Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy oraz przepisy właściwych aktów wykonawczych.
- Pana/Pani dane zgromadzone w procesach rekrutacyjnych będą przechowywane przez okres nie dłuższy dwa lata.
- Pana/Pani dane mogą być udostępniane podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom, którym Administrator powierzył dane w celu prawidłowego wykonania swoich obowiązków w celu i zakresie niezbędnym do tych czynności.
- Pana/Pani dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Zgodnie z RODO przysługuje Panu/Pani:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii (art. 15 RODO);
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych (art. 16 RODO);
- prawo do usunięcia danych osobowych, w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej (art. 17 RODO);
- prawo do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO);
- prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO);
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych na podstawie przesłanki określonej w art. 6 ust. 1 lit. e-f RODO (art. 21 RODO);
- prawo do wniesienia skargi do Prezes UODO (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa);
- prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, w sytuacji gdy dane, które przetwarzamy pozyskaliśmy na podstawie Twojej zgody. Cofnięcie zgody nie może jednak wpływać na zgodność z prawem ich przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
- Podanie danych związanych z zatrudnieniem jest obowiązkowe a ich zakres wynika z przepisów prawa, w szczególności z Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy. Brak ich podania skutkuje brakiem możliwości nawiązania stosunku pracy, w pozostałym zakresie podanie danych jest dobrowolne.
10. Gromadzone dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani do profilowania, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.